60 rokov od 9. Piešťanského okruhu

Čas uteká a 27. 7. 2017 uplynulo presne 60 rokov od uskutočnenia 9. Piešťanského okruhu. Členovia Piešťanského Automotoklubu snili o tom, že ukončia tradíciu mestských okruhov, zvaných trojuholníky a usporiadajú niečo veľké, najlepšie medzinárodné preteky mimo mesta.

Keď sa im naskytla možnosť využiť novovybudovanú cestu z Piešťan smerom na Trenčín, nezaváhali a 9. motookruh situovali tam. Trať viedla po novej betónke od letiska takmer do Hornej Stredy a pri Hornej Strede sa mala napojiť na pôvodnú starú asfaltovú cestu, ktorá tesne vedľa letiska viedla naspäť do Piešťan. Zostával len jeden maličký problém a to napojenie betónky na asfaltku pri Hornej Strede. V minulosti, už v roku 1952 vydláždili za pomoci baníkov z Karvinej časť cesty v strede mesta, aby bolo možné usporiadať 1. automobilový okruh a nadšenie ich neopustilo ani teraz. Dokázali to svojpomocne a klopená betónová zákruta stojí doteraz…

9. Piešťanský okruh mal byť skúškou plánov do budúcnosti a za účasti jazdcov z celej ČSR dopadol dobre. Bolo možné uvažovať o ďalšom bode a síce o uskutočnení pretekov s medzinárodnou účasťou pod názvom Cena Slovenska, za ktorý bolo treba tiež zabojovať, pretože dosť bolo nechápavých otázok prečo Cena Slovenska. Nakoniec sa podarilo vybaviť ešte jeden bonus a síce, že CS sa pôjde ako jeden zo štyroch pretekov, započítavaných do Majstrovstva ČSR (Jičín, Litomyšl, Piešťany, Brno VC).

Napriek tomu, že Majstrovstvo ČSR sa jazdilo od roku 1954, na Slovensku sa išlo po prvýkrát v Piešťanoch v roku 1957. (1954 Mělník, Ostrava, Brno, Praha; 1955 Brno, Jičín, Liberec; 1956 Litomyšl, Jičín, Uherské Hradiště, Ostrava). Bola to veľká pomoc pre Slovenských pretekárov, pretože pri stave vtedajšej cestnej siete a vozového parku, ktorý bol k dispozícii, každá cesta na preteky bola veľkým dobrodružstvom, ako aj finančnou a časovou záťažou (tento stav potom pokračoval ďalších 9 rokov, kým sa nezačalo MR jazdiť znova aj na Slovensku na okruhoch v Prievidzi, Novom Meste nad Váhom, Košiciach, Bratislave).

A tu sú výsledky 9. motookruhu v Piešťanoch: 175-ky vyhral Kapusta z Nitry , 2. bol František Boček z Prahy, 3. Bohumil Řezníček zo Šumperka, 4. Dušan Haranta z Plaveckého Štvrtka. Triedu do 250ccm vyhral Edo Bertoli, 2. Josef Křížek z Prahy, 3. Ján Molnár z Nitry. V 350-tkach vyhral František Helikar, 2. František Srna, 3. Josef Lukšík z Plzne. Triedu do 500 ccm vyhral Pavel Slavíček pred Miroslavom Berkmanom a Miroslavom Čadom – všetci z Prahy a na Jawách.

Divácky záujem o preteky bol obrovský a prekonal všetky očakávania. A tak bolo možné uskutočniť bod číslo 2 a to 1. medzinárodnú Cenu Slovenska v roku 1958. Svoju úlohu favorita bezchybne na nej zastal Garry Hocking, ktorý bol skutočnou hviezdou a na svojich Nortonoch vyhral 350-tky i 500-vky (v roku 1961 sa stal dvojnásobným majstrom sveta v kategórii do 350 a 500ccm ako továrenský jazdec MV Agusty). Sekundovali mu na ďalších miestach jazdiaci Geoff Tanner, Bert Schneider, František Helikar či František Šťastný a tiež Jan Bílý, Bořivoj Sedlák. V 175-kách vyhral Karel Bojer, 2. František Kročka a 3. Václav Parus, pretože 125-ky a 175-ky sa išli spoločne. 250-tky vyhral Jiří Kostíř pred Bartošom (Obaja ČZ 2xOHC) pred Weinertom a Weberom na Simsonoch RS z DDR. Kostíř jazdil dokonca spôsobom, aký používajú jazdci, pokúšajúci sa o vytvorenie rýchlostného rekordu. Na dlhej rovine zaľahol na nádrž, pričom nohy nemal na stúpačkách, ale ich natiahol dozadu pre zníženie čelného odporu.

Nechcem nanovo spomínať ťažkú haváriu v 350-kach, pri ktorej zahynul Štefan Uhlík. Máva to s nami dodnes. Tie isté pocity mi vyjadril dnes 91-ročný Imrich Ciffra, ktorý bol priamym svedkom tejto nehody, ako prvý zastavil svoj motocykel v mieste štartu a o nehode informoval, ako aj František Kročka, ktorý bol priamym účastníkom havárie. Táto udalosť zamávala aj s usporiadateľmi a v roku 1959 sa CS nešla, aj keď ako hlavná príčina sa uvádzala oprava povrchu trate. 2. ročník sa šiel v roku 1960, kde hlavnou hviezdou bol Dickie Dale.

Cena Slovenska potom úspešne za neustáleho obrovského záujmu divákov i jazdcov pokračovala až do roku 1989, ako 29. ročník. Prečo sa už 30. ročník nepodarilo zorganizovať, je témou viacerých polemík. 29. ročník mi dodnes pripomína šachovnica s viacerými podpismi víťazov a postupne ju dopĺňam vzácnymi menami legiend. Bohužiaľ je ich čím ďalej menej, zostávajú iba spomienky.

A čím sme žili v roku 1957?
Na Tourist Trophy obsadil František Bartoš v triede do 250ccm krásne 4. miesto. Jiří Koštíř skončil 7. a František Šťastný 12. Poradie 1. Sanford (GB) – Mondial, 2. L. Taveri (CH) – MV, 3.R. Colombo – MV, 4. Bartoš- ČZ 2xOHC Monoblok. V tomto jubilejnom 50. ročníku mali prevahu talianske motocykle. V triede do 500ccm zvíťazil McIntyre na Gilere pred fenomenálnym Surteesom na MV Aguste, Brownom na Gilere a Dickie Dallem na 8-valcovej Guzzi. V triede do 125 ccm obsadil ešte Bartoš 7. miesto. Neštartoval 6-násobný majster sveta Geoff Duke, ktorý ako továrenský jazdec Gilery mal dištanc, pretože sa zúčastnil štrajku pretekárov v Assene v roku 1956.

Majstrami sveta v roku 1957 boli v triede do 125 ccm Tarquinio Provini (I) Mondial. V triede do 250ccm Cecil Sandford (GB) Mondial, do 350ccm Keith Cambell (AUS) Moto Guzzi, do 500ccm Libero Liberati (I) Gilera. Bol to posledný rok, kde sa pretekov o majstra sveta zúčastnili všetky talianske továrne. Podobne, ako továreň NSU v roku 1956, keď jej jazdci v rokoch 1953-5 získali v triede do 250 ccm titul majstra sveta na NSU Rennmax a v roku 53 a 54 v 125-kách na NSU Rennfox, odstúpili v sezóne 1958 aj talianske továrne Mondial, Guzzi a Gilera, čím postavili mnohých pretekárov do ťažkej situácie. Továreň MV Agusta, ktorá angažovala Johna Surteesa tak získala jeho pričinením tituly v 350-tkach i v triede 500ccm v roku 1958, 59, 60. Surtees k tomu pridal v roku 1961 aj titul Majstra sveta v F1, čo sa mu podarilo ako jedinému na svete (pokúšal sa o to aj Garry Hocking či Mike Hailwood alebo Geoff Duke). John Surtees zomrel v marci tohto roku…

Majstrami ČSR v roku 1957 sa stal v triede do 175ccm František Bartoš, do 250ccm Jiří Koštíř, do 350ccm Gustav Havel a do 500ccm Jan Bílý (na Nortone, čo je rarita v tej dobe). Majstrom sveta v F1 sa stal Juan Manuel Fangio (ARG), ktorý získal svoj 5. titul a následne ukončil svoju nesmierne úspešnú kariéru. Ťažkú haváriu mal v roku 1957 aj pretekár markíz De Portago € na pretekoch Mille Miglia (tisíc míľ) v Taliansku, pri ktorej okrem neho a jeho spolujazdca zahynulo aj 11 divákov. Vlna odporu, ktorá sa po tejto havárii zodvihla, znamenala aj koniec týchto slávnych pretekov na otvorenej ceste.
No a samozrejme sa narodila motocyklová pretekárka pani Oľga Mitošinková Veselá, dcéra Ruda Mitošinku. Rudko však začal pretekať až o 5 rokov neskôr, keď sa na štart po prvýkrát postavil v roku 1962 v Nitre na ČZ 250OHC.

Text: Marián Bertoli
Foto: archív autora

3 Responses to 60 rokov od 9. Piešťanského okruhu

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Nástenný kalendár

Fotokniha MotoGP

Kniha na predaj

Kniha na predaj