Prekvapenie sezóny: Tomáš Tóth šokoval súperov aj fanúšikov

Priznám sa, že keď sa vo výsledkoch kvalifikácie triedy 600 cm³ v Kopčanoch objavilo na prvom mieste meno Tomáš Tóth, myslel som si, že tak trochu zahaprovala časomiera.

Tomáš na Veľkej cene Piešťany

Tento neznámy, na prírodnom okruhu debutujúci pretekár, totiž za sebou nechal mená ako Laki Sloboda, Michal Vecko, Riči Sedlák, David Hanzalík, Dodo Ježovica, či Wolfi Schuster… Navyše keď ani jeho nenápadne sfarbený motocykel a jazda bez nejakého extrémneho vysadania nesignalizovali, že by sme mali dočinenia s niekým, kto si dovolí hneď na prvýkrát pokoriť celú česko-slovenskú road racingovú špičku. Stopky sa však nemýlili a nejeden z prítomných si musel položiť otázku, kde sa tento „blázon“ vôbec vzal…

Keďže som ani nevedel, kde Tomáša v parkovisku pretekárskych strojov hľadať, spýtal som sa na neho jeho súperov. Tak som sa dozvedel, že je to „nejaký stundrider, ktorý síce ide rýchlo, ale robí aj dosť chýb a celé preteky sa v popredí neudrží.“ Aké ale muselo byť prekvapenie spomenutých súperov, keď sa mu aj počas nedeľných pretekov museli z dosť veľkej diaľky pozerať len na chrbát… Tomášovo víťazstvo bolo prekvapením nielen pre jeho súperov, ale aj fanúšikov, ktorí si tohto mimoriadne rýchleho a sympatického pretekára museli okamžite obľúbiť. Keď mi po pretekoch v Piešťanoch na mikrofón odpovedal na niekoľko otázok, bolo mi jasné, že sa jedná o srdečného človeka, ktorý miluje motorky, šport a váži si fanúšikov, pre ktorých to všetko robí. A odkiaľ sa vlastne Tomáš, ktorý nie je len takým „nejakým“ stuntriderom“, vzal a aká bola jeho cesta k motorkám? Na to, ale aj mnoho iného nám odpovedal v nasledujúcom rozhovore.

Po fantastickom víťazstve v Kopčanoch

Tomáš, prezraď nám aká bola tvoja cesta k motorkám?
K motorkám mám ale neopísateľne blízky vzťah už odmalička, keďže v roku 1995 som začal pretekať na motokárach, kde som až do roku 2010 úspešne reprezentoval Slovensko u nás doma aj v zahraničí. Popri týchto časoch, na ktoré veľmi rád spomínam som jazdil celý čas motokros a bláznil sa na motorke skoro každý deň a noc 🙂 Teraz mám 33 rokov. Hovorí sa, že sú to Kristove roky a ja som presne v tomto mojom už trochu vyššom veku začal jazdiť disciplínu Road Racing.

Tvojou dominantou sa stal neskôr Stuntriding a dosiahol si v ňom aj mnoho jedinečných výsledkov. Vymenuj nám, cestárom, aspoň niekoľko z nich…
Tomuto športu sa profesionálnejšie venujem od roku 2012. Oficiálne som v roku 2018 stanovil slovenský rekord v jazde na prednom kolese, keď som prešiel vzdialenosť 204 metrov. No ten kto ma pozná ten vie, že sa s tým neuspokojím a už teraz mám v hlave prekonať asi neprekonateľné…. Po čase sa na Slovensku vytvoril tím MotoTVshow so sídlom v Nitre. Spoločne chodíme na firemné akcie po celom Slovensku a zabávame našich skvelých fanúšikov, ktorých nám môžu závidieť okolité krajiny. Za tie posledné roky som absolvoval prestížne preteky v Taliansku, u nás doma alebo v Čechách… Výsledkovo zatiaľ stále ešte dokážem konkurovať svojou jazdou Top jazdcom sveta, keďže na pretekoch freestyle obsadzujem stabilne umiestnenia v top 10.  

Tomášov štýl jazdy je neprehliadnuteľný

Kedy a prečo v tebe dozrel nápad vyskúšať si preteky na okruhoch? A kedy si sa po prvýkrát zviezol na okruhu?
Na okruhu som sa prvýkrát zviezol v roku 2001 s Formulou König, následne v roku 2003 som ako jediný Slovák odjazdil pol sezóny prestížneho šampionátu nemeckej Formuly 3. Keďže som zo sveta štyroch kolies, tak s pretekárskou motorkou mám svoju úplne prvú skúsenosť zo Slovakia Ringu. Písal sa koniec septembra 2017, mal som našporené peniažky a bol som rozhodnutý, že si konečne kúpim pretekársku motorku a skúsim si aké to je. Otec mi nahodil reflexnú vestu a išiel som počas voľných jázd na trať. Nevedeli sme vôbec do čoho ideme, aj keď nám preteky či vôňa benzínu nie je cudzia. No a realita sa stala skutočnosťou. Ono mi to nerobilo žiadny problém a ako ja vždy hovorím – Musíš splývať s motorkou a nechať sa vznášať v tej rýchlosti a užívať si to. Okamžite po tom prvom tréningu som si povedal, že si určite ďalší rok vyzdvihnem licenciu a odskúšam si prírodné okruhy. Jedine road racing lebo si uvedomujem, že už na okruhy je v tomto veku neskoro, ale na road racing sa cítim ako znovuzrodený. A viem že to je šport stvorený pre mňa 🙂 Určite moje začiatky sú riadny hardcore pre čitateľov a možno sa aj viacerí teraz čudujú ako sa to dá… no nemožné neexistuje.

Pri našom prvom spoločnom rozhovore po pretekoch v Piešťanoch

Dá sa povedať, že prírodné okruhy sú aj pre svoju nebezpečnosť bližšie tvojmu kaskadérskemu naturelu?
Odmalička mi prírodné okruhy nie sú neznámou, keďže som už ako malé decko sledoval tých gladiátorov, ako lietajú v úzkych uličkách a očarujú tým každého jedného človiečika čo tam je a prežíva to. Aj keď som naplno jazdil motokáry, alebo Formulu 3 nemecky šampionát v roku 2003 čo bol vrchol mojej kariéry, som v sebe vždy vedel že v motorkách raz niečo dosiahnem. Lebo to puto je tak silne prepojené, že na nič iné ani nemyslím od detstva až doteraz, keď už k tomu mam bližšie.

Dá sa vôbec porovnať stundriding s cestnými pretekmi? Ktorá disciplína pre teba znamená viac?
Ja medzi týmito športmi rozdiel nerobím. Stuntriding jazdím na Honde a prírodné okruhy na Yamahe. Motorky sú odlišné, disciplína tiež, no ja milujem ťahať za plyn či už na jednej alebo druhej a užívam si to. Myslím si, že je to obrovská zbraň pre mňa jazdiť popri pretekoch na prírodných okruhoch aj stuntriding. Pripraví ma to lepšie zvládnuť extrémne situácie, do ktorých keď sa dostanem, nemám problém ich v pohode zvládnuť.

Nájazd do kopčianskeho esíčka

Čo si prežíval v Kopčanoch počas pretekov, na ktorých si mal po celý čas za sebou popredných jazdcov road racingu?
Nič. Ale vážne. Cely víkend som si len sedel na bandaske benzínu a sledoval som  situáciu v depe. To prostredie mi nie je neznáme, ale v motorkách som to zažíval práve tam po prvýkrát. Takže som si nerobil z toho žiadnu hlavu. Nevedel som vôbec akí a kto sú moji súperi. Len som si hovoril vo svojej hlave, že toto je ten deň, pre ktorý som makal celý svoj život! Po prvom prejdení trate pešo s mojim mechanikom som si porobil fotky zákrut a určitých časti trate, ktoré som si následne večer pozeral na hotelovej izbe. Bol len piatok, takže na trať som sa ešte s motorkou nedostal. Následne v ten konkrétny večer, po dôkladnom prezretí všetkých mojich porobených fotiek, pričom sa moji pomocnici na mne len smiali, som im povedal ešte na to, že čo keď to  vyhrám? No mali ste, milí čitatelia, byť v ten moment pri tom, lebo ma vysmiali, aj keď ma dlhé roky poznajú, no následne aj stíchli, pozreli sa na seba a uvedomili si vážnosť situácie 🙂 oni vedia, že sa tu niečo udeje! A to sme ešte len cez deň raz prešli trať.

V čestnom kole po pretekoch v Kopčanoch

No a v nedeľu z toho bolo víťazstvo! Do úzkej špičky si ale patril aj na Veľkej cene Piešťan. Ako ti vyhovovala tamojšia letisková trať? Bol to veľký rozdiel oproti Kopčanom?
Na Veľkú cenu Piešťan mám nádherné spomienky, keďže po úspechoch v Kopčanoch ma oslovil tamojší klub PMK a chceli aby som jazdil pod ich menom. Samozrejme ma to neskutočne potešilo a od toho dňa funguje naša spolupráca s tamojším klubom. Nádherne prichystaná trať za ten krátky čas bola pre mňa obrovskou výzvou. Vedel som že to budem mať veľmi ťažké, keďže som všade po prvýkrát. Hlavne pred týmito pretekmi som si uvedomoval, že mi nebude stačiť technika, keďže mam úplne sériový motor bez akýchkoľvek úprav. Trať je vysoko rýchlostná, väčšinou tieto preteky sprevádza silný vietor, takže som vedel, že to bude veľmi ťažké. S umiestnením na pódiu, tretím miestom v oboch hlavných pretekoch, som napriek tomu veľmi spokojný. Kopčany sú technicky náročnejšia trať, kde až tak nešlo o výkon motora a jednoducho mi to sadlo.

Výjazd na cieľovku v Piešťanoch

Hoci sa to podľa výsledkov nemusí zdať, počas tých pár vystúpení na okruhoch si možno aj našiel niektoré svoje nedostatky. V čom myslíš, že sa máš čo učiť, veď predsa len boli okruhy pre teba novou disciplínou…
Úplne novou disciplínou a výzvou do života. Po VC Pieštany som si uvedomoval všetky svoje nedostatky čo sa týka jazdenia na pretekárskej motorke a začal som na tom aj rýchlo pracovať. Bohužiaľ až moc rýchlo a nasledoval dosť ťažký pád, ktorý ma bohužiaľ vyradil z ďalších pretekov šampionátu CAMS. 

Prírodné okruhy ťa chytili, takže ťa na nich uvidíme aj v roku 2019, však? Budeš opäť striedať stuntriding s okruhmi?
ANO. Uvidíte ma ako maximálne nachystaného jazdca. Keďže sa chystám na novú a to prvú moto road racingovu sezónu, ako ešte nikdy. Hlavne z fyzickej stránky. Cítim sa už teraz fantasticky, keďže každodenne na sebe naplno makám a už sa neviem dočkať prvých pretekov CAMS v Brne  PS. nikdy som na tej trati nejazdil. Bude to tam veľmi ťažké pre mňa. Stuntridingu sa budem tiež naplno venovať a už teraz sa mažte tešiť na rozbehnuté projekty.

Richard Sedlák (vľavo) a Michal Vecko (vpravo) bojovali o majstrovský titul, ale v Kopčanoch sa museli skloniť pred umením debutujúceho Tomáša Tótha

Kde všade ťa v nadchádzajúcej sezóne uvidíme štartovať?
Chcem absolvovať celý šampionát CAMS, v máji by som chcel štartovať na pretekoch 300 zatáček Gustava Havla v Hořiciach a pár vybraných ďalších pretekov AČR, na ktoré sa veľmi teším, keďže som sa dopočul, že sa menia na medzinárodný český majstrák. Takže kvalita pretekov bude neskutočne vysoká a tak to má aj byť.

Možno sa ťažko pred sezónou prezrádzajú ciele, ale predsa, trúfneš si odhadnúť svoje výsledky v roku 2019?
24/7 nemám nič iné v hlave len motorky a to čo chcem dosiahnuť. Chcem sa stať najlepšou verziou samého seba a dokázať zo seba a svojej techniky vytiahnuť maximum.

Neviem ako je to v stundridingu, ale asi takisto ako na okruhoch hlavne o financiách. Myslím, že máš komu poďakovať za uplynulú sezónu, tak tu je ten priestor…
V prvom rade by som chcel poďakovať svojej mame a otcovi. Obrovské poďakovanie patrí môjmu pomocnému mechanikovi Zoltánovi Farkašovi a jeho manželke Michaele Schoningerovej, ktorí ma sprevádzajú po pretekoch či akciách a neskutočne mi pomáhajú.  Následne by som chcel poďakovať Garo racing tímu pod vedením Romana Kudlíka, ktory mi od prvého dňa pomáha s technikou. Ďakujem aj spoločnostiam a Irmám Sedovi s.r.o Čierny Brod, Piešťansky motocyklový klub PMK, RAMAR servis, požičovňa, predaj lyží, HAITEG lokalizácia káblových porúch, GARO racing team, MotoTV.sk, KON-TRUSS s.r.o Galanta, STK, KO Dušan Šesták, Restaurant Wien Čierny Brod, Energy racing team IT, Veloz Management, Moto servis KN, BEL RAY Lubricants.

Kde sa o tebe môžu fanúšikovia dozvedieť ešte viac a sledovať tvoje počínanie si na pretekoch?
Na mojej FB stránke facebook.com/442freestyle.

Tomáš, vďaka za rozhovor, už teraz sa teším na novú pretekársku sezónu o to viac, že budeš jej súčasťou opäť aj ty.

Zhováral sa Richard Karnok
Foto: autor, Karel Šoukal, Pavel Salaba a Marian Zeman

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Kniha na predaj