Ako vznikal Slovakia Ring

Niekedy v roku 2008 sa na motocyklových fórach začali objavovať prvé klebety o pripravovanom okruhu Slovakia Ring, ktorý mal byť naplnením sna mnohých motoristických fanúšikov.

Prvá informácia o stavbe pretekárskeho okruhu sa na Slovensku objavila ešte začiatkom sedemdesiatych rokov, kedy sa o niečo podobné snažil František Srna. S jeho tragickým odchodom na pretekoch v Bratislave v roku 1973 však odišiel aj samotný projekt špeciálneho okruhu. Po revolúcii boli v deväťdesiatych rokoch zverejnené ďalšie plány, prvý okruh mal stáť pri Piešťanoch v blízkosti letiska, ktoré hostilo niekoľko desaťročí najvýznamnejšie motoristické podujatia na Slovensku, Cenu Slovenska. Najprv sa objavil projekt, ktorý bol využitím štátnej cesty vopred odsúdený na nezdar, nasledujúci prepracovaný projekt už bol o niečom inom, ale zostalo len pri plánoch. Rovnako to bolo aj s plánovaným automotodrómom pri Žiline.

Už v spomenutom roku 2008 sa medzi motorkármi začali objavovať informácie o pripravovanom okruhu pri Trnave. Málokto však vedel, že pri Dunajskej Strede sa už pracuje. Bez zbytočnej medializácie, ktorá býva v takomto prípade skôr kontraproduktívna, sa začal napĺňať sen nielen množstva automobilových či motocyklových jazdcov, ale aj fanúšikov, ktorí niekde vo vnútri cítili, že tentoraz zrejme nepôjde o nejaký predvolebný sľub niektorého z politikov, ktorí aj cestou planých sľubov chceli vytvoriť dojem ich záujmu o stavbu okruhu, ako tomu bolo v niektorých, už spomenutých prípadoch predtým.

Keď vravíme o Slovakia Ringu ako o splnenom sne, tak musíme spomenúť predovšetkým meno „duchovného otca“ tohto projektu, Ladislava Šnegoňa, ktorý bol v prvých rokoch existencie okruhu jeho športovým riaditeľom. „Bolo to v roku 2005. Veľmi som túžil urobiť niečo pre to, aby aj Slovensko dostalo nový okruh. Stretol som človeka s rovnakou túžbou a rozhodli sme sa ísť do toho,“ spomína na ten čas Ladislav Šnegoň. „Odišiel som vtedy z predchádzajúcej práce a pustil som sa do toho naplno. Inak sa to totiž ani robiť nedá.“

Ťažko by niekto mohol zrátať čo všetko obnášali nasledujúce roky. Dni, prebdené noci… Keď už bolo jasné, kde by mohol nový okruh stáť, prišlo na samotný projekt. „Nevedeli sme si či bude pozemok dosť veľký, aké budú možnosti, prechádza cez neho navyše elektrické vedenie… Projekt vypracoval ten istý človek čo navrhoval napríklad aj Pannonia-ring, Rakúšan Hans Roth, ktorý sa nás spýtal aké máme s okruhom vízie a potom sa pustil do práce,“ opisuje Šnegoň prvé fázy vzniku okruhu, keď sa mal vtedy dostať ešte len ako projekt na rysovaciu dosku. „Keď nám potom autor priniesol projekt, bol som v šoku. Na relatívne malom pozemku dokázal naprojektovať jednu z najdlhších a zároveň si dovolím tvrdiť najzaujímavejších tratí. Keď som to zbadal, tak som okamžite zareagoval slovami: To musíme postaviť, ideme do toho!“

Nasledovala samotná realizácia projektu. „Samozrejme, z času na čas sa na budúcom okruhu začali objavovať zvedavci, a to aj napriek tomu, že sme z pochopiteľných dôvodov s naším plánom na svetlo sveta radšej nešli,“ vraví Šnegoň a jeho slová sú logické. Podobné projekty často pochovali rôzne reakcie skupín, ktoré o danej problematike veľa nevedeli a dokázali spochybniť takéto odvážne plány aj v očiach verejnosti. „Vždy, keď tu prišli novinári či televízie, snažil som sa im vysvetliť, že budeme radi, ak s informovaním o našej práci počkajú až na čas keď bude dokončená a potom budú môcť predstaviť toto dielo verejnosti bez zbytočných dohadov ako niečo, čo bude veľkým prínosom pre celú krajinu.“

Nový okruh sa samozrejme nerodil ľahko, bolo treba všetko prispôsobiť okolnostiam plynúcim z daných možností a reagovať na rady zainteresovaných a skúsenejších. „Museli sme reagovať na pripomienky predstaviteľov medzinárodných federácií, mnohé detaily sme riešili aj po nociach, ale výsledok sa dostavil a každý si o ňom môže vytvoriť mienku sám,“ dodáva Ladislav Šnegoň.

Okruh Slovakia Ring, ktorý bol oficiálne otvorený 1. októbra 2009, slúži motoristickým pretekárom a fanúšikom už takmer desaťročie. Počas tohto času sa na ňom uskutočnili desiatky medzinárodných podujatí korunovaných automobilovými aj motocyklovými majstrovstvami sveta. Súčasťou areálu je aj Driving Academy, Hotel Ring, offroadová trať, múzeum vojenskej techniky, pripravuje sa ďalšia veľká novinka a v priebehu rokov môžeme sledovať, ako okruh aj v tejto, pre motoristický šport neprajúcej dobe napreduje. Dnes už si nevieme ani poriadne predstaviť, aké to u nás bolo pred desiatimi rokmi, keď Slovakia Ring nejestvoval. Držme nášmu jedinému špeciálnemu okruhu, aby úspešne prežil aj v ďalších rokoch a naďalej mohol prinášať desiatkam tisícom fanúšikov aj naďalej jedinečnú adrenalínovú zábavu.

Text: Richard Karnok
Foto: autor, Petr Štola a Slovakia Ring

2 Responses to Ako vznikal Slovakia Ring

  • Laca poznám strašne dlho, roky bol odberateľom mojich výfukov a spolupráca s ním a jeho bratom bola vždy super. Serióznosť a ústretovosť bola vždy. Je to radosť spolupracovať s takými ľuďmi. Držím a fandím tomuto okruhu. Je to náš veľký skvost.

  • Jorge54 says:

    Laco bude mať navždy môj obdiv za to čo dokázal.A je otázne,či sa vôbec ešte niekto na Slovensku nájde,kto ho bude nasledovať.Osobne tomu neverím,skôr sa postaví sto golfových ihrísk pre snobov ako ďaľší okruh pre motošport…

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Kniha na predaj

Kniha na predaj