Ľuboš Gréč: Bola to náročná sezóna

Majiteľ slovenského tímu SK Energy, Ľuboš Gréč, si vlani vo svetovom pohári triedy Superstock 1000 užil všetko čo k tomuto športu patrí, teda radosť, strasti a aj smutné chvíle. Svetové pódium z Imoly ho však natrvalo zapísalo do zlatej knihy histórie slovenského motocyklového športu. O tom, ako to všetko prežíval on sám, sa nám zveril v nasledujúcom rozhovore.

Ľubo, vlaňajšia sezóna bola pre teba a celý tím SK Energy veľmi úspešná, môžeš ju pár vetami zhodnotiť?
Uplynulá sezóna bola pre tím v prvom rade veľmi náročná, začiatok bol priamo hektický, keď sme prechádzali  na nový stroj Ducati 1199 R Panigale. Nestihli sme jeden predsezónny test  kvôli tomu, že sme  nemali k dispozícii kompletný materiál a na prvom teste v Aragóne sme ešte riešili niektoré technické problémy. Aj napriek tomu sme do prvých pretekov mali stroj technicky pripravený a Ondro si s ním veľmi rýchlo začal rozumieť. Tomáš Svitok z dôvodu nevyjasnenej ekonomickej situácii testoval ešte na minuloročnej motorke Ducati, kde v testoch jazdil veľmi dobré časy s minimálnym  odstupom  od Ondra. Bohužiaľ  pre Tomáša, ale aj pre tím sa situácia vyvíjala úplne špatne, keď mu jeho sponzor nadiktoval jazdiť Kawasaki. Len kvôli Tomášovi som súhlasil s touto zmenou a naďalej sme spolupracovali. Napriek tomu, že sme mali špičkovú techniku a aj  informácie o nastavení  na jednotlivé okruhy Tomáš a po ňom  ani  Jaro Černý, ktorý ho nahradil po polovine sezóny nenašli s týmto strojom súzvuk, ktorý by zabezpečil aspoň jedno bodované miesto. Takže vlastne všetkých 88 bodov pre tím a celkovo 5. miesto v tímoch zabezpečil Ondra Ježek, ktorý po celú sezónu podával veľmi dobré výkony. Sezóna teda pre mňa bola z jednej poloviny veľmi úspešná a z druhej poloviny neúspešná, no veľmi poučná.

Najlepším momentom sezóny bolo asi pódium v Imole, však?
Iste, tretie miesto v Imole a tretie miesto na štarte v Magny Cours sú štatisticky najväčšie úspechy nášho tímu od začiatku pretekania v tomto seriáli.

Ako si prežíval, že tvoj jazdec a motocykel tvojho tímu vybojovali pódium v pretekoch najprestížnejšieho seriálu kategórie Superstock 1000 na svete?                                                         
Celý víkend v Imole sa vyvíjal veľmi sľubne a ja som veril v dobré umiestnenie. Vedel som, že motorku máme bezchybne nastavenú, Ondro štartoval z 5. pozície a keď by sa mu podaril štart a udržal by kontakt so špicou,  tak to bude dobré . Tak aj bolo, Ondro dobre odštartoval, predviedol krásny súboj so Savadorim, ktorý v druhej polovici pretekov začal na Ondra strácať. A keď Edi La Mara v ôsmom kole prehnal svoju snahu dohnať  Barriera a spadol vedel som, že máme prvé pódium. Bolo to skvelé. Imola je pre mňa kultovým okruhom pre jeho históriu a atmosféru  podobne ako Monza, alebo Silverstone. O preteky v Imole  je mimoriadny záujem  fanúšikov, motocyklových a iných celebrít, sponzorov, výrobcov motocyklov, ale aj celej motocyklovej diplomacie. Myslím, že sa nám podarilo zviditeľniť sa a získať rešpekt ostatných tímov. Tretie miesto pre tím akým sme my je fantastický úspech a  znamená to nechať za sebou niekoľkých jazdcov z továrenských tímov, ktorí majú ďaleko lepšie podmienky ako máme my. To platí všeobecne. Tretie miesto v Imole je dvojnásobný úspech pre akýkoľvek tím, ktorý nie je taliansky, alebo nemá talianskeho jazdca. Určite to bol fantastický pocit.

Čo bol naopak pre teba a tvoj tím najhorší moment sezóny?
Pre mňa najhorším momentom v sezóne bolo úmrtie Andreu Antonelliho po nehode v  Moskve a vážne zranenie Ediho La Maru, z ktorého sa pevne verím bez následkov zotaví. Takéto momenty ma vždy hlboko zasiahnu. Čo sa týka  tímu, tak ma doslova deprimovala  nemožnosť dosiahnuť uspokojivé výsledky  druhým tímovým jazdcom  i cez všetko úsilie, ktoré sme tomu venovali.

Tými druhými pretekármi boli naši jazdci Tomáš Svitok a ani Jaro Černý. Je teda ťažké hodnotiť ich vystúpenie…
Obidvaja jazdci patria k slovenskej špičke a obaja robili čo bolo v ich silách. Najdôležitejším aspektom v ich tohtoročnom vystúpení bol motocykel, s ktorým sa nedokázali v tak krátkej dobe zžiť. Kawasaki je výborný výkonný motocykel,  len vyžaduje špecifický štýl ovládania a to bez dlhodobejšieho testovania proste nejde. Ďalším veľkým problémom je nedostatok financií  s ktorým v súčasnej dobe bojujeme všetci.

Ondra Ježek dostal po sezóne ponuku do špičkového tímu Barni Racing a dalo sa očakávať, že túto skvelú príležitosť využije. Bude ti určite chýbať…
Keď  Ondro prišiel k nám do tímu, po pretekoch v Brne sa hovorilo o cieľoch pre najbližšie sezóny. Vtedy som povedal, že pre mňa by bolo úspechom, keby Ondro dostal angažmán v niektorom superbikovom  tíme. To sa zatiaľ nenaplnilo, ale Ondro je inteligentný, pracovitý,  cieľavedomý  a preto pevne verím, že keď bude naďalej rozvíjať svoj talent  poctivým tréningom,  prácou na sebe a budú sa mu vyhýbať zranenia a nepríjemnosti, tak to zvládne a opäť sa posunie vyššie. Úprimne mu držím palce.

Vieš už kto by mohol Ondru v roku 2014 v tíme SK Energy nahradiť?
Zatiaľ prebiehajú rokovania s viacerými  jazdcami a ja by som nerád  hovoril o konkrétnych menách. V krátkej dobe by sme mali byť múdrejší.

Na konci sezóny si skúšal českého jazdca Karla Peška, je jedným z možných kandidátov aj on?
Áno, rokujeme aj s Karlom Peškom.

Bude aj naďalej pokračovať spolupráca tvojho tímu s tímom Barni Racing?
Pevne verím, že áno. Barni Racing  je tím priamo s fabrickou podporou. Členom tohto tímu je aj špecialista pretekárskeho oddelenia Ducati Corse, s ktorým komunikujeme technické záležitosti a v tejto sezóne toho bolo naozaj dosť vzhľadom na to, že Panigale je nová motorka.

Máš už dnes nejaké ciele do nadchádzajúcej sezóny, ktoré by si chcel s tímom naplniť?
Základným cieľom  je zatiaľ  dať dohromady dostatok financií, aby sme mohli vôbec pokračovať v začatej práci. Máme pomerne slušné personálne aj materiálne zabezpečenie, tak verím že sa nám to podarí.

Ak by bola trieda Superstock 1000 zrušená, je miesto, kde by si sa chcel s tímom SK Energy uplatniť?
Myslím si, že o tom je predčasné špekulovať,  je pravdou, že súčasné vrcholové motocyklové preteky prežívajú krízu, a tak nám zostáva len veriť, že sa Dorne podarí nájsť taký systém pretekov, aby pritiahol viac divákov, médií a sponzorov. Pre mňa je veľkou výzvou  trieda SBK EVO, ktorá  od  roku 2015  bude veľmi divácky atraktívna. Dôležitým momentom  však pre divácku úspešnosť sú aj doplnkové preteky, ktoré dnes sú ako v MotoGP, tak aj v SBK zaujímavejšie ako hlavné preteky. Tak som veľmi zvedavý na model, s ktorým Dorna príde.

Ako vlastne stíhaš funkciu majiteľa tímu a svoje ostatné aktivity, medzi ktorými je aj šéfovanie Ducati Slovakia? Ostáva ti vôbec čas na rodinu?
Nestíham… Myslím si, že som veľmi akčný človek, ale bez tolerantnej rodiny, ktorá ma v mojom snažení podporuje a kvalitného tímu spolupracovníkov by som to určite nezvládal.

Už niekoľko rokov sa u nás popri oldtimerských podujatiach jazdí aj Ducati Slovakia Cup, bude tomu tak aj v roku 2014? A uvidíme na trati opäť aj teba?
S Petrom Balážom sa nám myslím podaril celkom  úspešný projekt v podobe Ducati Slovakia Cupu, ktorý svojim charakterom doplňuje preteky oltimerov a verím, že v ňom budeme pokračovať. Čo sa týka mňa, tak sa mi podarilo odviezť sa minulú sezónu akurát  v Holíči. Uvidíme ako budú kolidovať termíny v tejto sezóne, ale pokiaľ to len trochu pôjde, tak sa určite zúčastním aspoň propagačne. Mám veľmi rád atmosféru a ľudí okolo týchto pretekov.

Text: Richard Karnok
Foto: Libor Bedřich

Komentáre sú uzavreté.

Nástenný kalendár

Fotokniha MotoGP

Kniha na predaj

Kniha na predaj