S Ladislavom Šinkom o jeho ceste do svetových superšportov

Ladislava Šinka, ktorý je roky známy aj pod svojou prezývkou Lorenzo, iste netreba bližšie predstavovať nielen motocyklovým priaznivcom, ale ani pretekárom, keďže mnohým z nich sa v minulosti postaral o ich dvojkolesového tátoša.

Ladislav Šinko celkom vpravo, vedľa neho Nicolas Terol

Šinko sa na pretekárskych okruhoch začal pohybovať v polovici prvého desaťročia, kedy niekoľko rokov štartoval so svojou krásnou dvojvalcovou Hondou v maďarskom seriáli Dunlop Trophy a rôznych agentúrnych podujatiach a neskôr, už na Kawasaki, zvíťazil v seriáli pretekov ERES-Racing Cup v triede 1000. Laca však nikdy nezaujímalo len samotné otáčanie plynovou rukoväťou, vždy sa rád vŕtal v útrobách motocyklov a to sa mu nakoniec stalo nielen koníčkom, ale aj živobytím. So svojím tímom SINKO Hi-Tech Performance sa predstavil v seriáloch IMRC a Alpe Adria, popri tom skúsenosti mechanika zbieral aj v slovenskom tíme Yamaha Maco Racing v majstrovstvách sveta Endurance a stál aj za celkovým víťazstvom Lukáša Jasenského v alpsko-jadranskom šampionáte v roku 2011. Vlani som si ho na konci sezóny začal všímať v boxe úspešného maďarského tímu a na konci roka nás prekvapila správa o tom, že bude práve v maďarskom tíme Schmidt Racing pracovať ako hlavný mechanik svetového šampióna triedy 125 cm3 z roku 2011, Španiela Nicolasa Terola, v majstrovstvách sveta superšportov. A keďže tím má už za sebou aj predsezónne testy, rozhodli sme sa Laca trošku vyspovedať.

Laci, ako sa začala tvoja spolupráca s maďarským tímom Schmidt Racing?
Ja ich všetkých, jazdcov aj manažéra či mechanikov, poznám už veľmi dlho, hádam desať rokov. Vlani mi raz zavolal manažér tímu Róbert Balogh s tým, že idú s voľnou kartou preteky majstrovstiev sveta superšportov v Misane a či by som nešiel s nimi. Volal mi však doslova o päť minút dvanásť, a tak som mu povedal, že lepšie bude ak najprv s nimi pôjdem na Alpe Adriu. Prvýkrát som bolo teda s nimi na Hungaroringu, dostal som na starosť motorku Dávida Juhásza, ktorý vyhral kvalifikáciu aj preteky a to isté sa mu podarilo aj hneď potom na záver sezóny na Slovakia Ringu. A nato som s nimi šiel na preteky svetového šampionátu do Jerezu. Tam sme sa navyše zblížili ešte viac, keďže sme tam zostali ešte celý týždeň na dovolenke 🙂 A potom sme ešte boli aj na pretekoch svetového šampionátu na okruhu Magny Cours.

Laco a Nico

Ako si sa dozvedel o tom, že do tímu príde bývalý svetový šampión 125-iek Španiel Nicolas Terol?
Oni sa o tom bavili ešte v septembri, no myslel som si, že si len robia žarty. Až ma pred Vianocami pozvali na tímovú schôdzu. Prídem tam, otvorím dvere a tam sedí Terol… Ani som si ho potom veľmi nevšímal, až vtom on sám prišiel za mnou a vraví, ty si Lorenzo, však? 😀 A ja, že odkiaľ ma pozná. Na to mi povedal, že mu mám robiť šéfmechanika, na čo som mu odpovedal, že vie rozhodne viac ako ja, lebo ja o tom vôbec netuším 😀 On už ma ale mal prelustrovaného, vedel, že som robil mechanika aj v MS Endurance, a tak sme sa bavili o tom, ako asi bude tá naša spolupráca vyzerať.

Terol prichádza do maďarského tímu, ktorý však nie je továrenský, ako sa on na toto díva?
Tím síce nie je továrenský, ale tá situácia je trošku iná. Dorna totiž nedovolí jednému tímu mať viac ako dvoch pretekárov. Lenže MV Agusta Terola chce ako továrenského jazdca a keďže má už v oficiálnom tíme dvoch pretekárov, Cluzela a Zanettiho, tak Terol bude jazdiť v maďarskom tíme, ale vlastne bude podporovaný priamo továrňou. Táto podpora sa bude týkať samozrejme len Terola, druhý pretekár tímu, János Chrobák, ju až takú pochopiteľne mať nebude. Ale motory nám vlastne bude tak či tak pre oboch pripravovať MV Agusta. Dôležitý rozdiel je aj v tom, že zatiaľ čo Terol pôjde všetky preteky, tak Chrobák len európske.

Máte už s Terolom za sebou prvé testy, ako to na juhu Európy prebiehalo?
Pracovalo sa úplne super, posunuli sme sa tak veľmi vpred, že som nechápal… Terolov systém práce je jasným dôkazom toho, že je odchovancom majstrovstiev sveta. Vie úplne presne povedať čo treba na motorke urobiť a vie byť aj veľmi prísny. Je to maximálny profesionál. Pre mňa to bolo veľkým zážitkom.

Šinkov pracovný priestor sa v nasledujúcej sezóne zúži na niekoľko štvorcových metrov okolo tejto motorky

Pre teba je to prvá skúsenosť s MV Agustou, čo ťa teraz čaká, ideš celkom od začiatku, alebo sa vieš rýchlo zorientovať?
Určite sa viem zorientovať. Poviem ti, že som bol zástancom japonských motoriek, ale keď som dostal do ruky túto MV Agustu, tak som si hneď povedal, že toto je pretekárska motorka. Keď som videl, ako je ten motocykel konštrukčne stavaný, tak som pochopil logiku, ktorá podľa mňa vystihuje pre všetky talianske motorky: Talian urobí motorku na pretekanie a potom z nej urobí motorku na kávu, zatiaľ čo Japonec to urobí opačne. Najprv urobí motorku na kávu a potom z nej skúsi urobiť pretekársky stroj. Navyše táto spolupráca pre mňa znamená ešte viac, veľa vecí musím riešiť priamo s fabrikou, veľa priamo s jazdcom a zrazu sa ocitáš úplne v inom svete, kedy za tebou príde Leon Camier a komunikuje s tebou a považuješ to za úplne normálne. Vtedy si človek uvedomí, že hoci si niekedy doma o sebe vypočul všeličo, tak pravda nakoniec vyjde najavo a práca v takej vysokej spoločnosti motocyklového športu je pre teba tou najväčšou odmenou a skutočne reálnym ocenením tvojej dlhoročnej snahy.

Vieš odhadnúť šance tímu pred nadchádzajúcou sezónou?
O tom sa vôbec nedá hovoriť. Nielen my sme totiž nový tím, ale aj nová MV Agusta je až taká čerstvá, že ani na testovaní sme my a ani továrenský tím ešte nemali k dispozícii všetko potrebné a hoci sme sa v Španielsku veľmi posunuli vpred, tak úvod sezóny bude dosť hektický. Ešte stále nám chodia diely z fabriky, takže stroje kompletizujeme a v plnom nasadení budeme môcť byť až v Austrálii, kde pred prvými pretekmi bude ešte prebiehať testovanie. Každopádne do toho ideme s veľkým odhodlaním, našu prácu a nadšenie ocenil aj Terol, vieme v čom sa treba pred sezónou ešte zlepšiť, takže dúfam, že čoskoro budeme aj konkurencieschopní.

Aká presne je tvoja pozícia v tíme Schmidt Racing?
Som tam ako hlavný mechanik Nicolasa Terola a pod sebou mám ešte pomocného mechanika plus k dispozícii telemetristu.

„Lorenzove“ pretekárske začiatky v roku 2006

Komunikačným jazykom v maďarskom tíme po príchode Terola asi nebude maďarčina, však? 🙂
Samozrejme, rozprávame anglicky, nemám s tým problém. A nielen s Terolom, aj s Talianmi z fabriky MV Agusta komunikujeme anglicky.

V posledných rokoch si sa na domácich tratiach staral už o niekoľkých pretekárov, znamenajú tvoje nové aktivity koniec pôsobenia na domácej scéne?
Určite nie, moje služby pre motorkárov sú k dispozícii stále, ale čo sa týka užšej spolupráce, tak tam sa čo najviac snažím pomáhať Ákosovi Szabóovi, ktorý u mňa jazdil už vlani a aj tento rok s ním chcem absolvovať Fun Cupy.

Laci, samozrejme, budeme pozorne sledovať Terolove počínanie si na tratiach svetového šampionátu a tebe držíme palce nech sa ti v novej pozícii darí a nech si to môžeš čo najviac užívať.

Text: Richard Karnok
Foto: autor a Schmidt Racing

Komentáre sú uzavreté.

Kniha na predaj

Kniha na predaj