Nadupaný Michelin Bikers Cup po druhýkrát v Brne

Začiatkom júla sa odjazdil ďalší podnik seriálu pretekov Michelin Bikers Cup 2016, ktorý organizuje česká profesionálna okruhová agentúra Raceczech. A treba povedať, že po predošlých akciách, teda májovom Brne a júnovom Moste, sa konečne všetci dočkali ideálnych podmienok, a to po obidva dni. Čistá obloha, okolo 25°C vzduch a okolo 50°C povrch trate, to bolo po daždivých pretekoch v predchádzajúcich mesiacoch naozaj za odmenu.

Tentoraz platilo, kto skôr prišiel, ten vyhral, pretože bolo vypredané a na pár jedincov sa proste už nedostalo. Však tiež časomiera počítala až 256 jazdcov, medzi ktorými bolo v Brne aj silné zastúpenie zo Slovenska a Poľska. A hoci na trati väčšinou najviac pozornosti priťahujú tí najrýchlejší jazdci na najmodernejších mašinách, v paddocku môže byť situácia celkom iná. Ono vidieť dnes na okruhu zachovalú Suzuki GSX-R750 z roku 1990 alebo Hondu CBR600F, ročník 1994, to je naozaj nevšedný zážitok. A o ten sa v Brne postarala oldschoolová partička z Krnova.

Karel Dufek (gixxero) a Ivo Jarka (cebro) lietali po okruhu na týchto klenotoch s veľkou rozvahou, hoci nezabudli obuť kvalitné slicky a spoza plota im fandil ich kamoš Jirka Jedlička nazývaný Knedlík. A práve okolo Jirku, ktorý sa aspoň po paddocku preháňal na Honde CBX750F z 84. roku, sa neustále tvoril nejaký hlúčik. A stavte sa, že neuhádnete prečo. Jirkova jazdecká výbava by totiž mohla mať možno vyššiu cenu, než ktorákoľvek motorka v paddocku. Minimálne pre zberateľov, pretože Jirkova odretá Araika a predraté rukavice už dávno zaniknutej značky Geri sport patrili pred nejakými 25 rokmi Randymu Mamolovi. Jirka tieto veci dostal priamo od „Mamoša“ za to, že mu pomohol zo štrku. „Bola to úplne iná doba. Prišiel som sa vtedy pozrieť na testovanie Cagivy a chlapci lietali dosť cez hranu a tiež dosť padali a my sme im fandili napríklad aj zo štrku. Traťáci okolo dnešnej tribúny F neboli žiadni a keď to tam Randy zarezal, tak som mu bežal pomôcť. Neskôr v boxoch som sa mu išiel pripomenúť a on mi tie veci venoval na pamiatku. Od tej doby v tom jazdím. A zatiaľ čo helma drží, rukavice už to majú dlhé roky za sebou,“ rozpráva s úsmevom Jirka a ukazuje roztrhané rukavice aj zlatý autogram na vzácnej helme.

V Brne medzi všetkými pretekármi lietalo aj niekoľko dievčat a napríklad taká Zuzana Schillerová na Daytone 675 s časom 2:19 zahanbila plno frajerov na oveľa silnejších a vymazlenejších strojoch. Veľa divákov ale zaujal aj drobučký rýchlik v čierno-zelenej komboške na špeciáli KTM 390 s výraznými samolepkami ADAC. Štrnásťročný David Kubáň, zatiaľ skôr neobjavený talent, jazdí od svojich desiatich rokov. A nech už bude reč o minibikoch (1. v republike, prvý v Európe), stovke Honde (vicemajster v republiky i v Nemecku) alebo o súčasnej 390-ke, ktorú kúpili s otcom od Jirku Mrkývku, na ktorej to sú zatiaľ tri víťazstvá v Alpe Adrii a prvá desiatka v nemeckom ADAC Junior Cupe, zdá sa, že kde sa David objaví, tam sa mu darí. Však ako hovoril tatko, David Kubáň senior, doma majú cez 60 pohárov a už to nie je kam dávať. Tréningy s Raceczechom si obaja Davidovia užívali a nevynechali ani preteky. A štvrté miesto v malých Naked s časom 2:30 na kolo, to nie je na 14-ročného chlapca rozhodne žiadna hanba!

Prvé preteky sa ale odohrali už v pondelok, a to v rámci tohtoročnej novinky – Superpole, čo sú združené preteky šestiek a litrov na 10 kôl pre 25% najrýchlejších jazdcov. Do pretekov sa kvalifikovala štyridsiatka jazdcov, ktorým vládol Michael Trötscher. Nemecký inštalatér bol so svojou R6 ešte vlani postrachom šestkárov, teraz prezbrojil a s novou R1 dáva do tela zase jazdcom z tej najsilnejšej kategórie. Však bol tiež jediný, kto sa v týchto pretekoch dostal pod 2:10. Na 12. mieste celkovo a prvý v šestkách potom zabodoval dlhoročný matador, Slovák Milan Murgaš s Yamahou R6 a najlepším časom na kolo za 2:15.

Superpole SBK
1. Michael Trötscher Yamaha R1 best lap: 2: 09,652
2. Rafal Myk BMW S 1000 RR best lap: 2: 10,514
3. Jiří Šustr Kawasaki ZX-10R best lap: 2: 10,978
4. Rudolf Havelka Suzuki GSX-R1000 best lap: 2: 11,092
5. Juraj Knezovič Honda CBR1000RR best lap: 2: 11,371

Superpole SSP
1. Milan Murgaš Yamaha R6 best lap: 2: 15,532
2. Juraj Benko Honda CBR600RR best lap: 2: 17,524
3. Roman Váně Triumph Daytona 675 best lap: 2: 17,540
4. Ondřej Kubička Yamaha R6 best lap: 2: 17,913
5. Lukáš Droppa Suzuki GSX-R600 best lap: 2: 18,312

Michelin Bikers Cup 2016

Hlavné preteky prišli na rad v utorok popoludní, a to v rámci všetkých kategórií. Ako prvé sa na štart postavili šestky. Viac ako štyridsiatka jazdcov sľubovala parádne predstavenie. Jasným favoritom bol víťaz predošlého dňa, Milan Murgaš, ale boli tu aj ďalší rýchlici, ktorí mohli zamiešať poradím. Trebárs Juraj Benko či druhý na rošte Franta Janda, keby však hneď v prvom kole neprehnal brzdiaci manéver a nešiel k zemi. A Franta mal obrovské šťastie, lebo mu nohavicu od kombinézy úplne rozpáral obrúsená stúpačka, ale na nohe ani škrabanec. Do budúca tak Frantu čaká ľahký servis a pravdepodobne po dlhých rokoch aj obstaranie novej kombinézy. Kto sa prebojoval prakticky hneď zo najzadnejšej pozícií, bol Dan Vokurka. Jeho nadupaná Ninja nemá s nikým zľutovanie a druhé miesto bolo pekným výsledkom, škoda len pomalej kvaldy. Ďalšie poradie pretekárov potom nebolo žiadnym prekvapením, snáď až na Adama Vágnera. Tento chalan ukázal v Brne neskutočný progres a z časov cez 2:20 dokázal počas dvoch dní zísť na 2:16, pričom na štadióne a vo Schwantzovke to Adam dáva s prehľadom na lakeť. V pretekoch mal ale smolu a podľa jeho slov, aby nezoťal chlapca pred sebou, to radšej poslal k zemi. Naozaj veľká škoda, pretože dve kolá pred cieľom jazdil Adam veľmi vpredu.

Superšport na 7 kôl
1. Milan Murgaš Yamaha R6 best lap: 2: 14,997
2. Dan Vokurka Kawasaki ZX-6R best lap: 2: 15,024
3. Juraj Benko Honda CBR600RR best lap: 2: 14,951
4. Ondřej Kubička Yamaha R6 best lap: 2: 16,874
5. Lukáš Droppa Suzuki GSX-R600 best lap: 2: 16,032

Po šestkách sa na rošt postavili jazdci kráľovskej kategórie SBK. Päťdesiatka litrových strojov totiž stála takmer až do zákruty a popravde, vidieť a hlavne počuť tento roj pri zhasínajúcom červenom svetle je naozajstný zážitok. A nasledujúce preteky boli dosť rýchle, keď sa takmer pätnástka jazdcov vošla do časov 2:15, pričom najlepšiu formu opäť potvrdil Michael Trötscher. Veľmi zaujímavé bolo ale aj ďalšie poradie, obzvlášť z pohľadu výrobcov. Po Yamahe BMW, potom Kawa, Suzuki a Honda. Škoda, že na ďalších miestach nezabodovala nejaká Aprilia (v cieli jediná na 24. priečke) a Ducati (v štartovom poli ani jedna), boli by všetky superbiky pekne pohromade. Prekvapivá však bola presilovka štartujúcich gixxer – 14 kúskov! Že by jazdci začali dávať prednosť životnosti na úkor vyspelej elektroniky a vyšľachtených plnokrvníkov? To môžeme len špekulovať, každopádne oproti poslednému Brnu to mal najťažšie Alois Vokurka. Na vode proti pár jazdcom nemal posledne konkurenciu, teraz sa mu podarilo vybojovať až 9. flek a mal čo robiť, pretože traja jazdci za ním dokázali zájsť rýchlejší best lap.

Superbike na 7 kôl
1. Michael Trötscher Yamaha R1 best lap: 2: 09,386
2. Ladislav Chmelík BMW S 1000 RR best lap: 2: 10,328
3. Manuel Meisinger Kawasaki ZX-10R best lap: 2: 11,013
4. Rudolf Havelka Suzuki GSX-R1000 best lap: 2: 11,417
5. Juraj Knezovič Honda CBR1000RR best lap: 2: 11,582

Tretie preteky ako už tradične patrili naháčom, kde sa štartuje až na pár výnimiek prevažne na bežných motorkách s EČV. Tých niekoľko výnimiek sa ale logicky drží vpredu, pretože ide o nadupané stroje na pretekárskych gumách a hocikedy aj s trochu poladenými agregátmi. Jasným a dlhoročným rekordmanom tejto kategórie je Petr Horák. So svojou Ducati S4RS Petr dokáže zachádzať časy pod magickú hranicu, a to ako v Brne (2:20) ako aj v Moste (1:50) väčšinou ako jediný a už by nutne potreboval nejakého adekvátneho súpera. V Brne sa ale medzi tridsiatkou jazdcov ani tentoraz nikto taký nenašiel. Rekordmanom v menších Naked potom bol opäť Marek Stibor, čo je podobná pesnička ako v prípade Petra. Marek so svojím SV zachádza pekné časy okolo 2:24 a je jediný, kto sa dokáže s malou motorkou dostať do prvej desiatky celkovo, keď druhý SV-rider, Jirka Balán, na neho v cieli po piatich kolách stráca skoro pol minúty. Koho ale určite radi spomenieme, je Ondra Metela, šéf oficiálneho dílerstva MV Agusty, ktorý do Brna so svojim tímom priviezol niekoľko testovacích kúskov týchto nádherných talianskych strojov. Vzhľadom k tomu, že testovacie jazdy ale prebiehajú iba po bežných cestách, Agusty moc nevrčaly, za to Ondra si s Brutale 1090 vyskúšal prvýkrát brniansky okruh a s časmi tesne pod 2:30 dokázal behom pár tréningových jázd zájsť preteky na peknom 8. mieste celkovo, 7. vo svojej kategórii veľkých naháčov a ešte to zlepšil na 2:25, čo zaslúži uznanie rovnako ako pekné 23. miesto, inak 7. v malých naked, jedinej pretekárky, Kristýny Dědkovej na Z750.

Naked Bike do 750 ccm na 5 kôl
1. Marek Stibor Suzuki SV650 best lap: 2: 23,982
2. Jiří Balan Suzuki SV650 best lap: 2: 28,909
3. Jindřich Slavík Suzuki SV650S best lap: 2: 27,818
4. David Kubáň KTM 390 best lap: 2: 30,604
5. Lukasz Kepa KTM 650 best lap: 2: 34,534

Naked Bike nad 750 ccm na 5 kôl
1. Petr Horák Ducati S4RS best lap: 2: 19,769
2. Dan Tichý Suzuki GSX-R1000CR best lap: 2: 22,512
3. Milan Doleček Yamaha FZ1 best lap: 2: 22,510
4. Pavel Vobr KTM 1290 best lap: 2: 22,237
5. Václav Vlasák Ducati Streetfighter best lap: 2: 26,128

Poslednými pretekmi kategórie Open, do ktorých nastúpila štyridsiatka jazdcov, kde sa napríklad Ivo Jarka z oldschoolové partičky umiestnil sa staručkým cebrom na skvelom 26. mieste, adrenalínové zážitky pre väčšinu účastníkov skončili.

Open na 5 kôl
1. Aleš Khol Yamaha R1 best lap: 2: 21,157
2. Adam Frídel KTM RC8R best lap: 2: 22,789
3. Ivan Duchoň BMW S 1000 RR best lap: 2: 22,867
4. Nikolas Kisler Honda CBR1000RR best lap: 2: 24,459
5. Tomáš Sabo Suzuki GSX-R1000 best lap: 2: 24,430

Večerná open pit lane potom bola úplným záverom pred slávnostným vyhlásením víťazov. A pozor, pauza pred ďalším pokračovaním teraz bude výrazne kratšia. Na Autodrome v Moste sa totiž stretneme už 28. júla! Tak dovidenia o pár dní tam.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Zaujímavé odkazy