Karel Abraham: „Jazdu na motorke si znova užívam.“

V pondelok 20. februára sa slovenským motocyklovým fanúšikom na výstave I ♥ motorky v obchodnom centre Central rozhovorom a autogramiádou predstavil Karel Abraham, český účastník majstrovstiev sveta cestných motocyklov v triede MotoGP, ktorý doslova niekoľko hodín predtým absolvoval s tímom Aspar druhé tohtoročné testy v Austrálii. Využili sme jeho prítomnosť v Bratislave a ešte pred autogramiádou sme mu položili niekoľko otázok.

Karel, si naspäť v MotoGP. Zmenil sa svet šampionátu za ten rok čo si bol v Superbikoch, alebo je všetko po starom a ty to skôr prežívaš ako návrat domov?
Samozrejme, nejaké zmeny sú, ale nič zásadné. Používajú sa Micheliny namiesto Bridgestonov, ale aj tie som vlani jazdil počas testov s KTM, jazdci sú tiež v zásade skoro tí istí, nie je nikto s kým by som sa nestretával už predtým, takže áno, je to pre mňa návrat domov.

Spomenul si Micheliny, vieš ich porovnať s Bridgestonmi?
Každá má svoje plusy a mínusy, no u Michelinov je problém, že ich kvalita nie je konzistentná. Vyjdeš s pneumatikou na dráhu, zajazdíš super čas, potom vyjdeš s druhou, takou istou, a ona vôbec nefunguje. Potom dáš tretiu a tá je zasa super. To sa mi stalo aj teraz na testoch. Ale nie je to tak, že by si to nejako pociťoval, že by robila citeľné problémy, ale nie si proste schopný zajazdiť ten čas.

Keď sme pri pneumatikách, vlani si jazdil Superbiky na Pirellkách. Vieš ich pripojiť k tomuto porovnaniu?
Nie, to sa vôbec nedá porovnávať, pretože už tá superbiková motorka je úplne iná, funguje celkom inak ako gp-čko.

V úvodných testoch v Malajzii a Austrálii si jazdil skvelé časy, len o jednu až jeden a pol sekundy za najrýchlejším jazdcom, aké máš z toho pocity?
Úplne super! Jazdu na motorke si znova užívam. Máme za sebou šesť testovacích dní a nám sa päť dní darilo a akurát ten posledný to nevyšlo. Nemôžem povedať, že by sa nám počas neho vyložene nedarilo, pretože sme zo začiatku robili testy, ktoré pre nás boli pozitívne, no časy tam nepadali a ani o to veľmi nešlo. Neskôr sme skúšali odjazdiť takú malú simuláciu pretekov, kde časy boli tiež super a prišli sme na množstvo vecí, no na nejaký top čas nebol ani priestor. No a potom sa nám minul benzín a pneumatiky a už sme nemohli jazdiť ďalej… Ale naozaj bolo skvelé, že sme zo šiestich testovacích dní mali päť úspešných a len ten posledný, povedzme, že až tak za veľa nestál.

Počas tých rokov strávených v MotoGP si už zažil predsezónne testovania, pravdepodobne zo všetkých doterajších si tento rok najspokojnejší…
Stopercentne áno. V minulosti sa vždy niečo kazilo, nešlo to, boli problémy. Teraz sme mali šťastie, že sme okrem Malajzie šli ešte aj do Austrálie, no aj napriek tomu, že okruh v Malajzii nemám práve rád a nikdy sa mi tam dobre nejazdí, bol ten výsledok veľmi dobrý. Takže rozhodne spokojnosť.

Je známe, že v Ducati sa vzájomne zdieľajú dáta, dostaneš sa teda k údajom svojich značkových kolegov?
Toto zostalo tak ako si to pamätám aj ja a našťastie to platí teda aj po príchode celkom nového vedenia. Zdieľame dáta, takže sa pokojne môžem pozrieť na Lorenzove, Diviziosove, samozrejme Bautistove údaje a porovnávať ich.

Ty jazdíš model 2015, je ti zdieľanie dát k niečomu, pokiaľ tvoji kolegovia jazdia model ´16 či ´17?
Jasné, je to k niečomu, pretože môžeš vidieť a porovnávať kde ten druhý ide rýchlejšie či pomalšie, kde brzdí…

Vieš odhadnúť kde sú rozdiely medzi týmito ročníkovými modelmi?
To nedokážem povedať. Verím tomu, že tie rozdiely nie sú až také obrovské. Neviem, či tá pol sekunda, ktorú som za Bautistom, a je vcelku pravidelná ako v Malajzii tak aj v Austrálii, je daná práve tým ročníkom motorky alebo tým, že je Bautista lepší jazdec a ten rozdiel robí on. Nedá sa to porovnať. Ale určite tá motorka novšieho ročníka bude o niečo lepšia.

Je šanca, že by si sa počas sezóny mohol dostať k novšiemu modelu? A šiel by si do toho vôbec?
Myslím si, že taká šanca nie je. Navyše vyskúšať si iný model trebárs na jedno podujatie môže byť kontraproduktívne, ako sa to napríklad stalo vlani Barberovi, keď šiel niekoľko pretekov s novým modelom a v skutočnosti to bolo horšie. Samozrejme, pokiaľ by bola možnosť zviezť sa na motorke v továrenskom tíme, tak do toho by som šiel. Bolo by hlúpe nevyužiť to.

Vo výsledkoch druhého austrálskeho dňa si bol dokonca pred Jorge Lorenzom, myslíš, že aj on pokračuje v tradícii nováčikov na Ducati, ktorí si len ťažko zvykajú na tento motocykel?
Je to logické, všetci tí jazdci to špičky, ktorí sem prišli, aj Dovizioso, tak spočiatku jazdili vzadu. A hoci je v súčasnosti Ducati už úplne inde, tak stále je to motorka s povesťou ničiteľa kariéry jazdcov. Treba sa ale pozrieť, že dnes už je Dovizioso na špičke, takže sú jazdci, ktorí si na ňu dokážu zvyknúť. U Lorenza je to rovnaké ako u jeho predchodcov a otázkou je, či sa dokáže adaptovať. Myslím si, že nie každý jazdec to dokáže.

Asi sa pri značke Ducati fanúšikom vždy najprv vyjaví meno Stoner, ktorý značke zaistil doteraz najväčšie úspechy a dokonca ovládol prvý deň prvých tohtoročných testov v Malajzii. Ako ste sa v paddocku na tento jeho výkon dívali?
To bol prvý deň našich testov, no pre Stonera to už bol tretí alebo štvrtý deň, takže to mal o niečo jednoduchšie. Ale samozrejme, vôbec sa nedá spochybňovať to čo dokázal, teda vyhrať testovací deň, navyše ako jazdec, ktorý už nejazdí preteky. To je naozaj neskutočné. Je to stále skvelý jazdec a myslím si, že pokiaľ by sa vrátil do pretekov, tak hneď bojuje o titul. Aj s Ducati…

Po doterajších testoch už asi svoj motocykel dosť dobre poznáš, preradíš, ktoré sú jeho silné a naopak slabšie stránky?
Určite jej nevýhodou je, že Ducati prišla o tie krídelká. Presnejšie povedané v minulom roku krídla 🙂 Ja som to teda z pozície jazdca nezažil, ale podľa toho čo ukazujú dáta, tak je to veľmi veľký rozdiel. Uvidíme ako sa to vyrieši u nás, lebo Suzuki a Yamaha k náhrade krídel urobili adekvátne kroky. Neviem ako Ducati, ale každopádne kapoty z modelu 2017 nesadnú na našu motorku modelu 2015. Takže pokiaľ aj prídu s nejakou inováciou, tak neviem či ju urobia aj pre nás. Potom čo sa týka nedotáčavosti v niektorých zákrutách, tak tam je to ešte stále poznať a k tej Ducati to už akosi patrí. A výhody? Tak to je takisto pre Ducati typické – silný motor.

Ako si sa zblížil so svojím novým tímom a ako to v ňom funguje?
Tím pracuje výborne, navyše s niekoľkými mechanikmi sa dobre poznám, keďže sme už predtým spolupracovali.

Koho tipuješ na tohtoročného šampióna?
Verím tomu, že Vinales, ktorému sa tak darilo na testoch, by naozaj mohol ísť na titul. Záleží na tom, ako to zvládne psychicky, teda byť na špici v MotoGP a záleží aj na tom, ako sa bude vyvíjať Marquez. Či ho Vinalesove výsledky nakopnú a pôjde ešte rýchlejšie, alebo s ním bude mať problém.

Takže oni dvaja sú podľa teba hlavní favoriti…
Myslím si, že áno, pretože kto iný? Valentino nemyslím, že by šiel na titul, rovnako ani Pedrosa a ani ďalší jazdci, pretože ostatné značky nebudú mať na to, aby ich pretekári stabilne bojovali o víťazstvá na všetkých okruhoch. Tak tomu bolo aj počas vlaňajšej sezóny. V tom majú Honda a Yamaha výhodu, že im plus mínus každá trať sadne na to, aby jazdili na pódium.

Viem, že nerád odhaduješ svoje šance v sezóne, ale možno prezradíš, po akých výsledkoch túžiš…
Nerobím to, lebo nechcem preceniť ani podceniť svoje možnosti. Poviem, že by som bol rád, ak bude niekoľkokrát prvá desiatka a nakoniec budem vďačný za bodované umiestnenia. Alebo naopak, prvá desiatka bude v pohode a často a ja si poviem, že to pre mňa nič nie je a potrebujem byť v prvej päťke. Ale po akých výsledkoch túžim? Bol by som veľmi nadšený za pravidelné bodovanie a potom by bolo super dostať sa občas niekam vyššie.

Aký program ťa čaká najbližšie?
Hneď z Bratislavy idem na pár dní do Francúzska, na budúci týždeň sa vraciam späť, mám niekoľko akcií ako aj výstavu motocyklov v Prahe a potom sa už ide do Kataru. Tam nás čakajú ešte trojdňové testy, po ktorých zostanem niekde nablízku, aby som si urobil takú malú dovolenku a potom už nás v Katare čakajú prvé preteky.

Karel, vďaka za rozhovor, držím palce, nech sa ti tvoj návrat do MotoGP vydarí podľa tvojich predstáv.

Zhováral sa Richard Karnok
Foto: autor a Team Aspar

Niekoľko fotiek z bratislavskej autogramiády:

2 Responses to Karel Abraham: „Jazdu na motorke si znova užívam.“

Stránka 1 z 11
Stránka 1 z 11

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Kniha na predaj