Roman Kučera junior: „Mojím cieľom je byť stále lepší“

Trinásťročný pretekár Motoclubu Baláž, Roman Kučera mladší, zažíva tento rok po sezóne medzi juniormi premiéru na veľkých motorkách a to hneď v európskom šampionáte triedy Stock 250. V jeho prípade sa teda jednoznačne jedná o zbieranie prepotrebných skúseností. O tom, ako je spokojný s doterajším priebehom sezóny, nám odpovedal v nasledujúcom rozhovore.

Roman, pomaly sa blížime ku koncu pretekárskej sezóny, ktorá je pre teba prvou na veľkej motorke a na veľkých okruhoch. Môžeš nám prezradiť čo všetko ti tohtoročná sezóna dala?
Je to pre mňa všetko celkom nové. Páči sa mi to, spoznávam a učím sa veľké trate, snažím sa zlepšovať sa, no v našej triede Stock 250 sa dejú veci, ktoré ma mrzia a to sú podvody a meniace sa pravidlá. Potom namiesto toho, aby sem prichádzali noví jazdci, tak niektorí odchádzajú, hoci nás je už beztak veľmi málo… Ale pokiaľ to hodnotím z môjho pohľadu a toho čo mi to dáva, tak je to super. Aj motorku máme pripravenú podľa pravidiel, takže aj v tomto mám čisté svedomie.

Takže ťa mrzí, že vás je málo. Nepociťuješ preto nedostatok jazdcov ako niečo, čo ti práve nepomáha vo výkonnostnom raste? Početnejší rošt by sa určite hodil viac…
V našej triede je nás samozrejme málo, ale jazdíme spolu až tri triedy, takže väčšinou je s kým na trati bojovať. Je sa teda od koho učiť, často je tam silná konkurencia a máš od koho čo pochytiť, veď sú tam jazdci ako Gbelec, Gnani, ale aj mnohí ďalší super jazdci.

Ako som už spomenul, toto je prvá veľká motorka, na ktorej jazdíš. Bola to po čase strávenom na malej motorke kategórie MiniGP pre teba veľká zmena? Ako sa ti zvykalo?
Je to celkom niečo iné a to nielen v motorke, ale aj práve v úplne rozdielnych okruhoch. Tam je to dosť rozdielne, brzdné body, ideálna stopa, navyše niektoré okruhy sú dosť rozbité… Ale myslím si, že si zvykám veľmi rýchlo, i keď viem, že mám toho ešte veľa pred sebou a mám sa stále čo učiť.

Je niektorý z tých okruhov, ktorý ti sadol najviac?
Zatiaľ je to Hungaroring, ten je pre mňa doteraz najlepší.

Vieš odhadnúť a prezradiť nám, ktoré sú zatiaľ tvoje najväčšie nedostatky, s ktorými musíš najviac zápasiť?
Toto ja sám neviem až tak zhodnotiť, v tomto mi radia skúsenejší, ktorí majú veľa za sebou. V mojom prípade mám šťastie na Miloša Baláža, ktorý ma vždy sleduje a vie mi povedať čo a ako mám zlepšovať. Ale často mi poradí aj otec. Otec sa však musí sústrediť aj sám na seba, veď on sám je pretekárom.

Máš pred sebou preteky na domácom Slovakia Ringu, už si na ňom na veľkej motorke niekedy jazdil?
Nie, nejazdil, ale už sa tam teším a určite chcem na ňom zajazdiť svoj doterajší najlepší výsledok.

Čaká ťa na ňom ešte pred pretekmi nejaký tréning?
Plánovali sme to, ale keďže máme motor, ktorý už len tak tak vydrží na to posledné podujatie, tak trénovať nepôjdeme. V tejto sezóne je to v tomto také dosť ťažké s motormi… Niektorí majú viac motorov a môžu tým pádom aj viac trénovať.

Pred sezónou sa ale vravelo, že cena motorky má byť maximálne do 10 tisíc EUR, dá sa to potom nejako dodržať?
K tomu ti poviem len toľko, že Talian z našej triedy má motorku v hodnote asi 15 tisíc EUR a pred časom obmedzenie koľko má stáť motorka, bolo zrušené… A to sa mi tiež nepáči…

To nemyslíš vážne…
Je to tak. Keby to tak bolo pred sezónou, tak sme si mohli zohnať celkom inú motorku, takže takéto jednanie a pravidlá sú naozaj neférové.

Viem, že toto nie je jediná zmena v technických pravidlách, ktorá v tomto šampionáte prebehla a skôr to vyzerá tak, že Taliani túto kategóriu skôr pochovajú ako pozdvihnú…
Už teraz sa niektorí jazdci vyjadrujú, že pôjdu do iných tried ako Moto3 a podobne, pretože toto nemá cenu. Aj my sme už oľutovali, že sme tú motorku prerobili na stock, predtým to totiž bola Moto3.

Ty osobne si myslíš, že táto trieda prežije?
Je záujem jazdcov z juniorských tried MiniGP sem prestúpiť, ale v tejto situácii sa obávam, že ich to skôr odradí. Uvidíme, možno sa tie pravidlá znormalizujú a potom by sa mohlo pokračovať. A asi by sme pokračovali aj my. Všetko je to ešte otvorené.

Kde ty sám vidíš svoju blízku pretekársku budúcnosť, čo ťa láka?
Rád by som šiel niekde do Španielska, alebo by som sa chcel prebojovať napríklad do seriálu Red Bull MotoGP Rookies Cup… Teda na nejaké prestížne preteky, kde sa dá získať určite najviac. Ale zatiaľ sa mám stále čo učiť aj tu doma.

Nebola pre teba šokujúca atmosféra veľkých pretekov po tom ako si prišiel od juniorov?
Atmosféra medzi juniormi bola iná, bolo tam viac zábavy a aj tie pády až tak neboleli na tých motorkách, ale keďže som s otcom chodil aj na veľké preteky, tak tú tunajšiu atmosféru som celkom poznal tiež. Ale je to samozrejme celkom iné, keď som tu už ako jazdec, je to oveľa vážnejšie.

Určite si do začiatku sezóny vstupoval s nejakými predstavami, plánmi, darí sa ti ich napĺňať?
Mojou túžbou bolo hneď od začiatku bojovať o čelné umiestnenia, ale keď do šampionátu prišli jazdci ako Salač, König a ďalší, ktorí mali najazdených oveľa viac rokov a kilometrov, uvidel som, aký majú predo mnou náskok. Ale určite sa dá na nich dotiahnuť a to aj chcem. Mojím cieľom je byť stále lepší.

A aký je teraz tvoj cieľ pred poslednými dvomi pretekmi sezóny?
Aj napriek nízkemu počtu jazdcov v našej triede som rád, že som v prvej trojke priebežného poradia a cieľom preto bude udržať to.

Poďakovanie na záver?
Celému tímu Motoclub Baláž, sponzorom, partnerom, rodine, fanúšikom a samozrejme špeciálne otcovi.

Roman, vďaka za rozhovor, držím palce, nech ti ten záver sezóny vyjde podľa predstáv.

Text: Richard Karnok
Foto: Petr Štola

One Response to Roman Kučera junior: „Mojím cieľom je byť stále lepší“

Stránka 1 z 11
Stránka 1 z 11

Kniha na predaj